2014 handlade om att leverera det vi har lovat, samt fundera på vad som är allra viktigast i vår verksamhet. Jag är nöjd med att vi fått en tydlig beställarkompetens i huset och att vi blivit tydligare i vår ekonomistyrning. Vi kommer arbeta vidare med våra tre största utmaningar; att klara tillväxten, förnya våra fastigheter och säkerställa en långsiktig hållbar utveckling.
Vi måste rigga oss för att kunna möta nya förväntningar från kunder, tuffare myndighetskrav, ökad konkurrens och hårdare villkor. Därför konsoliderar vi vissa delar av företaget samtidigt som vi förstärker andra funktioner.
Vi satte bland annat en ny kundserviceorganisation under 2014. Det är viktigt att skapa en organisation som kan möta kunderna på bästa sätt, det vill säga, professionell, tydlig och personlig. Den utgår från vår affärsmodell och hjälper oss att bygga ett företag som är livskraftigt i längden och håller över tid. Kort sagt: vi har både fastställt kartan och lagt ut kompasskursen på hur vi vill fronta kunden.
Att vi med tydligare struktur och samlade resurser ska få mer tid till våra kunder. Att kunderna är nöjda med vårt arbete. Vi ska ge dem snabbare återkoppling när de vänder sig till oss. Vi kommer under 2015 börja arbeta med tydliga mål på individnivå i alla delar av företaget. Det kommer både vara mjuka och hårda mål som sammantaget ska leda till att vi uppnår styrelsens inriktning gällande nyproduktion, Rot-renoveringar, förvaltning och företagets långsiktiga ekonomiska nyckeltal. Vårt förändringsarbete handlar om att skapa förutsättningar för ett mer framtidsinriktat och strategiskt arbete.
Vi kommer att arbeta med en ny vision för Uddevallahem baserad på att det vi gör är på lång sikt och att det är livskraftigt ur ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt perspektiv. Det är också därför vi under våren kommer att se över vår affärsplan.
För att kunna agera och leva upp till de förväntningar som finns från kunder, medborgare och styrelse måste vi stenhårt fokusera på vårt grunduppdrag. Vår uppgift är att tillhandahålla bra och ändamålsenliga bostäder till hyror och ersättningar som långsiktigt täcker våra kostnader.
Vi har ett stort ansvar. De människor som flyttar till Uddevalla ska kunna bo hos oss och det är därför jag tycker att vi, om någon, kan kalla oss samhällsbyggare. Men för att klara inflyttningen måste vi börja bygga bostäder. Vårt mål är att få en balanserad bostadsmarknad där vi bygger det kunder vill ha och efterfrågar.
Vi har levererat många projekt med god kvalitet under året, men det är klart att jag är stolt över att vi med en extremt kort raksträcka kom igång med nyproduktion av 80 nya lägenheter. Det är ett bra exempel på hur viktigt det är att ha beredskap och framförhållning. Nu har vi en projektportfölj som jag känner mig trygg med och som ger Uddevallahem valfriheten att kunna utveckla sitt bestånd under kommande år.
Jag skulle vilja säga att 2015 fortfarande handlar om att leverera. Under 2013 och 2014 la vi grunden för många av de utvecklingsprojekt som vi arbetar med. Men det är klart att vi inte kan luta oss tillbaka. Vi behöver ständigt vara i rörelse och lägga örat mot rälsen så att vi gör rätt saker.
Ja, det är jag glad över, även om vi har några år kvar innan vi har en resultatnivå som är långsiktigt hållbar och klarar de förväntningar på tillväxt som finns.
Jag tycker att vi har landat i en organisation som jag tror på stenhårt. Det är otroligt stimulerande, men framför allt är det en stor och ansvarsfull uppgift med en tydlig position: Vi vill utveckla Uddevalla.
Thomas Aebeloe
VD