Uddevallahem – en del av en hållbar värld

På Uddevallahem ökar vi successivt våra insatser för ett hållbart och klimatsmart samhälle. Under 2014 minskade vi koldioxidutsläppen orsakade av vår energianvänding, vi körde färre mil med våra bilar och vi jobbade med tekniska åtgärder för att minska energiförbrukningen.

Under fjolåret gjordes en rad viktiga insatser för att minska energianvändningen – stora som små. Vi monterade energieffektiv ytterbelysning på flera fastigheter, vi installerade en ny typ av värmestyrning i tio hus och vi passade på att installera IMD för mätning av varmt och kallt vatten när vi stamrenoverade.

Men vi kan bli ännu bättre. För att nå vår målsättning i Skåneinitiativet måste vi öka takten och minska vår energianvändning ännu mer. Innan år 2016 ska vår förbrukning ha minskat med 20 procent sedan 2007. I slutet av 2014 hade vi minskat vår energianvänding med 9,3 procent.

Miljöåtgärder under 2014

18 770 mil körde Uddevallahems bilar under 2014 – en minskning med drygt 2 000 mil.
1 ny effektivare värmeväxlare installerades i en fastighet
3 mindre avvikelser fick Uddevallahem vid omcertifieringen som utfördes i augusti.
10 solcellslampor skänktes till Afrika via Uddevalla Energi i samband med Earth Hour.
7 bostadsbolag, från Borås, Lidköping, Mariestad, Skövde Trollhättan, Falköping och Uddevalla, träffades för att jobba med miljöfrågor i 7-stadsgruppen. Uddevallahem stod som värd för mötet 2014.