Vi ökar takten i våra renoveringar

Det är ett stort och viktigt arbete att hålla efter de dryga 80 fastigheter vi har. Fastigheterna är olika gamla och vi jobbar efter en långsiktig plan för hur vi ska underhålla vårt bestånd.

Trenden är positiv, vi har ökat takten och volymen på våra rot-renoveringar* och vårt underhåll. Rot-renoveringarna är stora jobb, där vi byter kök, badrum, ventilation och ofta en hel del annat. För att hålla den takt vi vill ska vi i genomsnitt rot-renovera 150 lägenheter/år. Under 2015 har vi levererat bättre än så – strax under 200 lägenheter.

Samtidigt har vi också ökat takten i vårt vanliga underhåll, med fler fasadarbeten, dräneringsjobb, målning och takbyten. Vi har till exempel bytt tak på fem hus.

Större renoveringar under 2015 Aftonbrisvägen – en stor stamrenovering av sammanlagt 202 lägenheter som startade under året och kommer pågå under hela 2016. Lägenheterna får nytt kök, badrum, hall och fönster – samt ny ventilation och renoverade tvättstugor.

Forellen – stamrenovering av 51 lägenheter på Tureborgsvägen som blev klar under våren. Arbetet omfattade nya kök, badrum och hall, samt nymålade fasader och uppfräschning av utemiljön.

Garvaren – stamrenovering av 76 lägenheter på Stora Nygatan och Östergatan. Lägenheterna har fått nya kök, badrum och hall, samtidigt som fasadarbeten gjorts.

Visvägen – stamrenovering av 12 lägenheter, där hela fastigheten renoverats och där energisparåtgärder satts in. Det här är ett pilotprojekt inför det jättestora jobb vi står inför när drygt 800 lägenheter i området ska renoveras.

* Rot är en för kortning för renovering, ombyggnad och tillbyggnad.