Visvägen visar vägen för framtiden

I det norra distriktet har vi drygt 800 lägenheter som är slitna och läcker energi. Vi står inför ett jättestort och kostsamt arbete när de här miljonprogramshusen ska stamrenoveras.

Ett alternativ hade varit att sälja dem, men Uddevallahem väljer hellre att ta tag i och åtgärda problemen. I höst har vi inlett det arbetet.

Som ett pilotprojekt på vägen har vi totalrenoverat tolv lägenheter på Visvägen, för att skaffa oss viktig kunskap inför det fortsatta arbetet i området. Nu kommer vi under två års tid att följa upp och mäta resultaten av de åtgärder vi gjort på Visvägen.

Särskilt intressant blir att följa upp de energieffektiviseringar som gjorts. Ett gemensamt bekymmer för de här husen är att de läcker mycket energi. Uddevallahems förhoppning är att investeringarna delvis ska betala sig redan i form av minskad energiåtgång. Även till exempel fukt och temperatur kommer att analyseras med hjälp av mätare.

I december blev arbetet med de två trappuppgångarna på Visvägen klart. Lägenheterna är totalrenoverade och under arbetet fick hyresgästerna flytta ut till tillfälliga boenden.