Feedback gav
ny Kundtjänst

Ris och ros – ja, årets kundundersökning gav Uddevallahem beröm på flera områden, men också tips om var det finns utvecklingsmöjligheter.

Uddevallahems fastighetsskötare är riktiga hjältar. De är serviceinriktade, lätta att få tag på och har ett trevligt bemötande. Det visade sig i den senaste kundundersökningen som genomfördes under 2013. Och det finns fler områden i undersökningen som har fått höga pluspoäng. Personalen på huvudkontoret, till exempel, får höga betyg av hyresgästerna och Uddevallahem är snabba på att åtgärda fel när det görs en felanmälan. De boende tycker dessutom att det känns tryggt och säkert i bostadsområdena.

När det gäller faktorer som rör själva lägenheten och gemensamma ytor är hyresgästerna mest nöjda med belysningen i trappor och entréer, utebelysningen och tvättiderna. De anser också att snöröjningen sköts bra och att temperaturen i lägenheterna håller en lagom nivå.

Kundundersökningen görs vartannat år och under 2013 skickades den ut till 3 936 hushåll och 1 804 av dem svarade, vilket motsvarar 46 procent. Det var ett något sämre resultat än vid förra undersökningen. Även Uddevallahems helhetsbetyg har halkat efter marginellt, då 39 procent har svarat att de är mycket nöjda med Uddevallahem, till skillnad från förra mätningen då 42 procent var mycket nöjda. Men det ska tilläggas att ytterligare 37 procent har svarat att de är nöjda med företaget.

Var finns då utvecklingspotentialen, vad kan Uddevallahem bli bättre på? De områden där företaget har tappat poäng är framför allt i service och bemötande. En del hyresgäster tycker att det är svårt att komma i kontakt med personalen och att bemötandet inte alltid är som det ska.

- Här såg vi direkt en möjlighet att bli bättre vilket resulterade i beslutet om att omorganisera oss och satsa på vår nya Kundtjänst. Vi kommer nu att utöka våra öppettider och ha längre telefontider, samtidigt som vi sjösätter en ny webbplats och gör en satsning på digitala medier, säger marknadschefen, Anders Thulin.

För att kunna genomföra satsningen på nya Kundtjänst med utökade öppettider beslutades även att stänga distriktskontoren på Norr och på Söder. På så sätt samlar företaget sina krafter så att personalen kommer alla hyresgäster till godo.

- Vi satsar nu på att ha Sveriges nöjdaste kunder, säger Anders Thulin.