Vårt miljöarbete
spelar roll

Sopor, vatten och pumpar. Små saker i sammanhanget men tillsammans spelar alla energisparåtgärder roll och under 2013 har Uddevallahem lyckats sänka såväl energiprestandan och
fjärrvärmeförbrukningen.

Uddevallahem har ett aktivt miljötänk som genomsyrar all verksamhet – från nyproduktion till renoveringar och underhållsarbete. Och 2013 har inte varit något undantag. Under året har minskningen av energianvändning varit i fokus och listan över energisparåtgärder kan göras lång:

• Ny teknik för att styra framledningstemperaturen till radiaturerna har provats med gott resultat. Kommer att installeras på fler ställen under kommande år.

• Mindre eluppvärmda lokaler har konverterats till fjärrvärmeuppvärmning.

• Två nya frånluftvärmepumpar togs i drift under året.

• Ytterbelysningen - stolpar och fasadbelysning - har bytts ut mot lågenergilampor. Framför allt är det kvicksilverarmatur som ersatts, då försäljningen förbjuds 2015.

• Ventilationsaggregat i ett antal stora lokaler har ersatts till nya effektiva aggregat.

• Under 2013 genomfördes en stor förändring av sophanteringen då röda och gröna påsar numera ska separeras i två olika kärl. Förändringen medförde en del ombyggnation och dessutom att volymen sopor har ökat.

• Satsning på tydligare information i soprummen för att
    underlätta sorteringen av sopor för hyresgästerna.

• Flera trapphus har försetts med närvarostyrd belysning.
  • Vid stamrenovering förbereds det även för individuell mätning av kall- och varmvatten, så kallad IMD (individuell mätning debitering). Mätningen har inte satts i bruk då man inväntar resultatet av förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och Uddevallahem, som planeras under våren 2014.

• Centrala temperaturgivare har installerats i en del lägenhetshallar så att man kan läsa av temperaturen i lägenheterna centralt.

• I kvarteret Ängön har ett FTX-aggregat installerats för mekanisk ventilation. I praktiken innebär det att varmluft som går ut från lägenheten möter den kalla luften utifrån och värmer upp kalluften så att den når 18 grader innan den förs in i lägenheten. Kvarteret Ängön är det första flerbostadshuset där Uddevallahem provar tekniken.

Åtgärderna, har bidragit till att Uddevallahem har minskat sin normalkorrigerade energiprestanda med 1,8 procent jämfört med föregående år. Tillsammans med att 2013 var ett varmt år, närmare bestämt fyra procent varmare, medför det att fakturerad kostnad för fjärrvärme är lägre än normalår utöver de energieffektiviseringar vi gjort.

- Sedan Skåneinitiativet startades år 2007 har vår energiprestanda minskat med 7,3 procent. Det är ett bra resultat som vi ska vara stolta över, men för att nå målet på tjugo procent 2016, borde vi landat på 13 procent, säger Andreas Skälegård,
energiingenjör.

Fjärrvärmeförbrukningen sjönk med 2 000 000 kWh under 2013 i jämförelse med året innan. I pengar motsvarar det 1 200 000 kronor. Drygt hälften (55 procent) av besparingen kan förklaras med att arean har minskat under året på grund av försäljning av fastigheter.

Även förbrukningen av el har minskat i jämförelse med 2012. Under 2013 låg förbrukningen på 300 000 kWh lägre än året innan. Det motsvarar 360 000 kronor. Med tanke på att de nyinstallerade frånluftvärmepumparna ökar elförbrukningen är ett resultat som visar en minskning av den totala elanvändningen, ännu bättre.

Däremot har Uddevallahems hyresgäster använt mer vatten än föregående år. Under 2012 förbrukades totalt 513 693 kubikmeter vatten och under 2013 var motsvarande siffra 516 105 kubikmeter.

Se diagram på nästa sida