Ordföranden har ordet

Äntligen är vi igång med byggandet

Nu är det dags att säga äntligen – jag tänker på nyproduktion. Att få vara delaktig i att skapa nya bostäder dit våra invånare kommer att flytta och sätta sin egen prägel är fantastisk. Att vi dessutom kan vara med och erbjuda ett tryggt och gott boende, känns ännu bättre.

Under hösten öppnade vi kön till Fisketången och utifrån det stora intresse som finns för lägenheterna kan vi konstatera att hyresrätten, den mest bekväma formen av boende, står sig väl i konkurrensen. Vårt erbjudande ”ett behändigt och gott boende för alla” ligger i tiden. Det bekräftades igen när vi några veckor in på det nya året öppnade kön till Folkets Park. Återigen var intresset över förväntan och vi ser fram emot att kunna erbjuda ”bra bostäder som har nära till allt”.
Men samtidigt vi vet att hyresrätten som boendeform behöver utvecklas i olika riktningar, och det jobbar vi vidare med.

Vår omvärld

Det är glädjande att Uddevalla är en ort med nettoinflyttning. Det ger underlag för ytterligare utveckling. Med ett konkurrenskraftigt boende kommer vi förhoppningsvis se att utpendlingen till olika platser i regionen ökar. Resultatet blir ett större behov av bostäder i allmänhet, och hyresrätter i synnerhet. Vårt arbete med planerna i projektportföljen har kommit olika långt och vi hoppas kunna se nya projekt sjösättas under 2014.

Förnyelse av miljonprogrammet

En av de stora utmaningarna, nu och framför oss, är förnyelsen av rekordårens byggnation – populärt kallat miljonprogrammet. 1960- och 70-talsbestånden kom till under en 15-årsperiod och renoveringsbehovet av fastigheterna infaller självfallet också under en tämligen begränsad period. Den stora utmaningen i ombyggnadsprogrammet består i att väga in tekniska brister som behöver åtgärdas och att ta hänsyn till nya och skärpta samhällskrav som främjar minskad energianvändning. Dessutom måste vi ta hänsyn till sociala faktorer som uppstått.

Frågan om kapitalförsörjningen blir då högaktuell och vi måste se över nivån på insatserna, om de bedöms rimliga och ekonomiskt och ekologiskt hållbara. Vi ser också att försäljning på olika sätt och inom olika bestånd blir en realitet.

Vår samlade bedömning är att hyresnivåerna halkat efter våra kollegor och det här är ett arbete som kräver olika typer av insatser. Vi jobbar med ständiga förbättringar i hela organisationen vilket ger välbehövlig effekt, men effektivisering kan aldrig vara den bärande åtgärden. Det är bara att konstatera att även hyresnivåerna behöver skruvas upp till viss del. Ett bra argument kan vara lägesfaktorn, servicegrad och så vidare.

Att hitta fram till en optimal och marknadsmässig nivå för kommunala borgensavgifter och påslag från koncernbanken har dessutom inte visat sig vara helt okomplicerat. Vi fick via fullmäktige ett påslag som bottnar i en annan beräkningsmodell än den som SABO och SKL förespråkar. Benchmarking hos kollegorna speglar en heterogen bild och personligen ser jag fram emot att börja tillämpa upplåning mot egna säkerheter i form av pantbrev. Först då konkurrerar vi på lika villkor som våra privata branschkollegor. Exponering på kommuninvånarna om skuldsättning/borgensåtagande förändras också i positiv riktning.

En annan utmaning - nyproduktion

Hyresrätten är en efterfrågad boendeform och bristen på den kan bli en negativ spelare när det gäller tillväxt. Vi i Uddevallahem vill anta utmaningen och fortsätta byggandet av hyresrätter med ett långsiktigt uthålligt perspektiv - ekonomiskt, miljömässigt och socialt.
Även om vi är igång med byggande så är det ingen kvick fix att ta nästa steg. Det finns saker som kan förbättras såväl internt som externt.

De kommunala särkraven är ett tydligt exempel. I dag kan skillnaderna i de tekniska egenskapskrav som ställs på bostäder variera kraftigt mellan kommuner, trots att de ligger inom samma arbets- och bostadsmarknad. Detta både fördyrar och förlänger byggprocessen till nackdel för alla inblandade. Det vore tydligare med enhetliga och nationella regler. En förändring är efterfrågad av alla - från hyresgästföreträdare till byggbranschen. Stora och omfattande planer som kan överklagas är också
en faktor som kan påverka tidsaxeln negativt.

Yttre och inre miljö

Det arbete som görs för att göra vår yttre miljö mer välkomnande och ombonad är ett långsiktigt arbete för att skapa trivsel och samhörighet. Gårdar, lekområden och grillplatser byggs ut och byggs om.

Även den inre miljön är viktig. Här kan det handla om ombyggnad av tvättstugor, flytt av tvättstugor som gör det tryggare att vistas där och högre tillgänglighet med avseende på tvätt-tider. Vi arbetar också med att vidareutveckla vårt miljötänk i form av till exempel självdoserande utrustning.

Energiuppropet från SABO år 2008 är ett sätt att mäta och minska energiförbrukningen på olika nivåer inom företaget. För att komma vidare i det arbetet behöver vi komma ner på lägenhetsnivå med individuell mätning. Först då kan vi påverka såväl boendekostnaden som effekterna på miljön.

Personalen

Styrelsens roll är att arbeta för företagets bästa och att se till att det finns resurser som möjliggör en utveckling i organisationen. I en kunskapsintensiv bransch som vår, behövs utbildning, fortbildning och omvärldsbevakning fortlöpande. Kompetensförsörjning kommer att vara en framgångsfaktor framöver, och därmed blir det ännu viktigare för oss att vara en attraktiv arbetsgivare. Där kan utbildnings- och/eller studieresor vara ett av medlen.

Stort tack för 2013

Tack till alla medarbetare och styrelsekollegor som bidrar till det goda boendet i vår kommun. Väl mött under 2014 - året då vi äntligen är igång med byggandet.

Uddevalla, januari 2014
Carin Ramneskär, ordförande