Vi ska bli bäst
på service

Med målet att ha Sveriges bästa och nöjdaste kunder fattade Uddevallahem ett beslut om en ny Kundtjänst under 2013. En ny organisation och ett nytt förhållningssätt ska gynna såväl hyresgästerna som personalen.

Det började med att resultatet av kundundersökningen presenterades i början av 2013. Kunderna var nöjda med mycket, men det fanns en dipp i bemötande och tillgänglighet från Uddevallahems sida. Och vad är en kundundersökning om inte stiftelsen tar tillfället i akt och lyssnar på vad hyresgästerna har att säga.

- Vi såg det som ett tillfälle och en möjlighet att förändra vår organisation. Vi såg över hur vi arbetar i dag och blickade framåt och såg att vi ville jobba annorlunda framöver, förklarar Thomas Aebeloe, vd.

I augusti fattades beslutet om en ny kundtjänst där generösa öppettider och tillgänglighet är ledorden. Men för att nå dit insåg man snabbt att det krävs en samling av krafterna och en flytt av delar av verksamheten. I mars 2014 stängs därmed distriktskontoren på Norr och på Söder och personalen flyttar in i Uddevallahems nya Kundtjänst på Södra Hamngatan i Uddevalla. Det ska mer flexibilitet i bemanningen, vilket i sin tur ger ökade telefontider och längre öppettider för hyresgästerna.

Samtidigt satsar Uddevallahem på det digitala landskapet. Med en ny mer användarvänlig webbplats, och större närvaro i sociala medier och en app till smartphones, hoppas företaget bli bättre på att nå hyresgästerna med snabb och relevant information.