Femtio hjältar tar hand om sommaren

De klipper gräs och ser till att det är snyggt
kring våra fastigheter när vi andra latar oss i
hängmattan. Det handlar Uddevallahems
hjältar - sommarjobbarna.

Vad vore den svenska sommaren utan sommarjobbare? Unga tjejer och killar som tar vid när vi andra går på en välförtjänt semester. Hos Uddevallahem har det blivit en tradition att femtio ungdomar mellan 16 och 19 år spenderar några veckor av sitt sommarlov hos företaget för att verksamheten ska ”flyta på som vanligt”.

Uddevallahem anställer sommarjobbare mellan juni och augusti. För företagets del är det en del av samhällsansvaret som stiftelsen har och här slås två flugor i en smäll – dels ges ungdomar en chans till arbete och dels lockas ungdomar till fastighetsbranschen inför kommande generationsskifte.

- Vi sysselsätter ungdomar och många har kommit tillbaka till oss när de blivit äldre och utbildat sig eller kanske till och med stannat kvar i organisationen efter sommarjobbet, berättar Linda Samuelsson, ekonomi- och personalansvarig hos Uddevallahem.

Arbetet som ungdomarna utför är enkelt men ger ändå en bra inblick i hur det är att jobba med fastighetsförvaltning. Väl på plats får sommarjobbaren en mentor och det finns alltid en ordinarie fastighetsskötare i tjänst. I jobbet ingår uppgifter som att klippa gräs, hålla ordning runt fastigheterna och plocka skärp.

- Många av de som jobbar hos oss är hyresgäster hos Uddevallahem, vilket vi tycker är både roligt och viktigt eftersom vi då ger någonting tillbaka till våra hyresgäster, säger Samuelsson.