Tryggare kan
ingen vara

Promenader, fika och filmkvällar. Och framför allt någon som saknar dig om du går. Under 2013 var det premiär och invigning av Uddevallahems första trygghetsboende Sunnanvinden. Ett boende som snabbt blivit populärt bland stadens 60-plusare.

Att kunna stänga dörren om sig och veta att det är en säkerhetsdörr som stängs eller att kunna se besökaren som ringer på porttelefonen på en tv-skärm – ja, det är trygghet för många. Men det kan också vara att ha vänner runt omkring sig, att ta en kopp kaffe tillsammans i den gemensamma lokalen eller att fira midsommar ihop.

Under 2012 började planerna ta form för Uddevallahems första trygghetsboende. Men det var först under 2013 som det stod klart och boendet invigdes. Efter att man valt ut fastigheten på Skogslyckan som det framtida trygghetsboendet, fick alla som bodde i huset och var under 60 år ett erbjudande om att flytta till en ny lägenhet. Ungefär hälften av de boende i de 60 lägenheter som finns i huset stannade kvar.
Samtidigt gjordes en stamrenovering och alla fick nya kök och badrum.

Den 26 april var allt klart och under pompa och ståt var det dags för invigning av Trygghetsboendet Sunnanvinden. Så vad kännetecknar då boendet? Framför allt finns det förutsättningar för gemenskap bland de boende. En gemensamhetslokal har ställts i ordning för aktiviteter för hyresgästerna. Två gånger i veckan anordnas fika och en gång i veckan är det filmkväll eller sopplunch. Ibland tar de boende även en gemensam promenad tillsammans.

Mycket av gemenskapen hänger på trygghetsvärden som anställts av Uddevallahem. 75 procent av sin tid ägnar han åt sin roll som trygghetsvärd och sociala aktiviteter och 25 procent är han fastighetsskötare.

- Boendet har blivit jättepopulärt och det goda ryktet sprider sig från mun till mun. Vi har kö till lägenheterna trots att vi inte har annonserat om trygghetsboendet, säger Anders Thulin, marknadschef och ansvarig för Trygghetsboendet Sunnanvinden.