VD har ordet

Uddevallahem rustar för framtiden

Det är med en ny färdriktning som vi under 2013 inlett arbetet med Uddevallahems identifierade utvecklingsområden. Nu rustar vi företaget för framtiden.

Uddevallahem är på rätt väg. Vi har under 2013 gått från ord till handling i många avseenden och vidtagit åtgärder för att uppnå våra identifierade utvecklingsområden som nyproduktion, fastighetsutveckling och vårt ekonomiska resultat. Redan under 2014 kommer vi att kunna börja skörda frukterna av det arbete vi påbörjat under 2013.

Uddevallahem - en viktig spelare i kommunens utveckling

Uddevalla kommun har en positiv befolkningsprognos som, i skrivande stund, sträcker sig fram till 2018. Enligt den prognosen kommer antalet invånare att öka med 3 000 personer mellan 2012 och 2018. Ställer man detta i relation till att Uddevallahem redan har en bostadskö på närmare 8 000 personer, inser man vikten av att vi kommer igång med nyproduktion av fler hyresrätter.

För Uddevallahem är det en självklarhet att bidra till kommunens utveckling, det ingår i vårt uppdrag. Vi är angelägna om att ha en spänstig och god dialog med Uddevalla kommun och vi ser oss som kommunens naturliga samarbetspartner i bostadsfrågor. Lika viktigt tror vi att det är att kommunen har en uttalad bostadsstrategi. I den strategin kan exempelvis en differentierad prisbild på mark vara ett medel för att långsiktigt uppnå kommunens vision.

Nysatsningar engagerar och underhåll stärker företaget

Uddevallahems mål är att nyproducera hyresrätter i attraktiva lägen med långsiktig hållbarhet och bra standard. I slutet av 2013 tecknade styrelsen ett avtal på förvärv av nya fastigheter. För Uddevallahem innebär avtalet en affär för 137 miljoner kronor och 80 nya hyresrätter i attraktiva lägen i Uddevalla kommun.

Intresset för våra nya hyresrätter, belägna på Skogslyckan och Folkets Park, har varit överväldigande. Antalet intresserade visade sig vara långt fler än antal lägenheter vi kan erbjuda. Vi ser detta som en värdemätare, som ger oss förutsättningar att satsa vidare, förutsatt att läget och ekonomin är rätt.

Med den erfarenheten i bagaget kan vi dessutom, med gott mod, fortsätta vårt arbete med att hitta fler intressanta affärer. Vi arbetar kontinuerligt med Uddevallahems projektportfölj, som innehåller ett stort antal nya hyresrätter. Under 2014 hoppas vi kunna identifiera nya intressanta projekt och målet är att vi innan 2015 har tecknat avtal om ytterligare 145 hyresrätter i nyproduktion.

Samtidigt är det viktigt att vi underhåller de 4 300 hyresrätter som ingår i Uddevallahems bostadsbestånd idag. Hälften av dem har genomgått en omfattande renovering. Det innebär att vi fortfarande har en andra hälft att ta hand om. Vårt mål är att öka takten förutsatt att vi lyckas hitta rätt hyresnivåer i relation till tänkt åtgärd. Under 2014 planerar vi omfattande renoveringar av 125 lägenheter. Takten på ROT-renoveringarna kan variera över åren, men vår ambition är utföra en så stor andel som företagets investeringsbudget tillåter,
sett över en konjunkturcykel.

Fiberanslutning för framtidens infrastruktur

Uddevallahem har valt att hittills investera ca 30 miljoner kronor för att fiberansluta alla sina bostäder och lokaler. Tanken med satsningen är mycket enkel. Om vi inte förser våra fastigheter med relevant IT-infrastruktur så tappar vi i attraktivitet. Att vi sedan valt att investera i en öppen struktur, som ger våra hyresgäster en valmöjlighet är en självklarhet.

Investeringen är inte bara hyresgästerna till gagn. Även Uddevallahem drar nytta av tekniken genom bättre övervakning av olika system i husen. Och ännu mer intressant är vad vi kan göra i framtiden. Kan vi addera tjänster till de boende som kan ge dem ett mervärde? Ja, min förmodan är att vi bara är i lindan av något stort.

Investeringar i stärkt kundservice

Vår förmåga att anpassa verksamheten efter marknaden, den tekniska utvecklingen och kundernas beteende är avgörande för en långsiktig och livskraftig verksamhet. Under 2014 kommer vi att öka vår tillgänglighet med generösare öppettider och telefontider. Vi måste vara tillgängliga när våra kunder förväntar sig att få kontakt med oss. Därför kommer kunderna i fortsättningen att kunna besöka eller ringa oss från tidig morgon till sen kväll. Och jag är stolt över hur våra medarbetare hanterar omställningen, hur vi har lyckats förankra den internt och på det sätt som vi har behållit fokus på att utveckla såväl ansvar som affär.

Kundservice handlar inte bara om det personliga mötet med våra hyresgäster. Det digitala landskapet har ändrat sig radikalt sedan vi lanserade vår nuvarande webbplats och för att möta våra hyresgästers förväntningar på oss som ett modernt företag har vi under 2013 påbörjat arbetet med en ny webbplats som vi kommer att lansera under 2014. Målet har varit att webbplatsen bättre ska spegla vår verksamhet, vara mer användarvänlig och laddad med matnyttig information. Vi har även valt att satsa på Facebook som en ny kommunikationskanal. Tanken är att snabbt kunna få ut relevant information till våra kunder.

Till glädje och nytta för alla

Mitt uppdrag som vd för Uddevallahem är ett av Sveriges roligaste. Vi har en tydlig målbild som vi arbetar med. Men att driva ett företag av Uddevallahems storlek betyder långt mycket mer än hus och hårda fakta. Om Uddevallahem skall vara en aktör i framtiden måste vi vara till glädje och nytta för alla. Det innebär konkret att vi måste blicka framåt och gärna runt hörnet. Vår största och viktigaste utmaning är med andra ord att fortsätta att utveckla Uddevallahem för att fånga in det senaste så att vi motsvarar det som nuvarande och kommande kunder kräver och förväntar sig av oss.

Uddevalla, januari 2014
Thomas Aebeloe